Historia - världens hatkärlekt typ

Är jag den ända som tänker: men vad faaaaan, när jag hör ordet historia. Alltså vad fan, har ingen lärt historikerna att man ska lämna de döda ifred? Hur kul hade ni tyckt om de kommit folk o rotat runt i era gravar, där ni är begravda o har de myssigt, eller vad fan ni gör där??
Men samtidigt, är vi ju nyfikna, och vill lära oss mer. Och de som är bra med historia är väl att man lär av sina misstag, men vad fan, vi har inte lärt oss något om krig jue. Först hade vi ett första världskrig, sedan ett andra, + alla andra krig, och än har vi inte lärt oss. Det ända vi lärt oss på den fronten är att utveckla strategier och vapen.
Vuxna säger att man inte löser problem med våld till barn som slås, men vad förväntar ni er? Vuxna slås ju oxå. 
nej men ni fattar?
Sjuuukt dumt. 

Något som får alla historielärare att bli irriterade och arga är medeltiden. Inte att den fanns, utan namnet på tidepoken. Namnet refelkterar ju till att det bara är en mellan tid ju, men enligt lärarna, kunde man inte get medeltiden värre namn, för det är allt annat än mellan tid. 
Och jag håller med dem. Det gjorde jag som yngre då jag viste bara ett fåtal saker, men nu när jag vet otroligt mycket mer, och ser hur det förändrat oss, men shit vilket fel namn!
Men varför kan man inte bara ändra namnet på de då? Typ till viktiga tiden??? För det namnet passar bättre, eller inte medeltiden? haha neee de låter bara dumt XD 
Men seriöst, jag fattar itne varför de först döpte de till det. Så vaddå att Martin Luther gjorde störe delen av Europa prtestanskt är inget? Att digerdöden (pesten) tog död på över 50 miljoner invänare i Europa är inget? Att vi hittade America, Australien och Nya Zeeland är inget? Nehe...escuse mói för att jag inte håller med.
Seriöst vad tänker personer när de döper saker?

Anyway, back to the subject.
Som liten tyckte jag med: men vad fan! What's done is done. MOVE ON!!
Men nu som visare (haha ) gilar jag historia, och det underhåller mig också. Inte så jag läser vetenska hisoria eller vad den heter, men att jag hänger med och vet något om historia. Bara för att de inte hjäper vissa i tänkandet, betyder de inte att de inte hjälper mig, right?
Plus så har SO ämnen ALLTID varit min starkaste sida :)

låångt inlägg här XD


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0